Saturday, March 6, 2010

Mircea Eliade-filozof şi istoric al religiilor,


Mircea Eliade (n. 13 martie S.V. 28 februarie 1907, Bucureşti - d. 22 aprilie 1986, Chicago), a fost un gânditor şi scriitor român. Filozof şi istoric al religiilor, Eliade a fost profesor la Universitatea din Chicago din 1957, titular al catedrei de istoria religiilor Sewell L. Avery din 1962, naturalizat cetăţean american în 1966, onorat cu titlul de Distinguished Service Professor. Autor a 30 de volume ştiinţifice, opere literare şi eseuri filozofice traduse în 18 limbi şi a circa 1200 de articole şi recenzii cu o tematică extrem de variată, foarte bine documentate. Opera completă a lui Mircea Eliade ar ocupa peste 80 de volume, fără a lua în calcul jurnalele sale intime şi manuscrisele inedite.

Copilăria şi adolescenţa

Născut în Bucureşti, a fost fiul lui Gheorghe Eliade (al cărui nume original fusese Ieremia şi al Jeanei născută Vasilescu. A avut o soră, Corina, mama semioticianului Sorin Alexandrescu.

Familia s-a mutat între Tecuci şi Bucureşti, în ultimă instanţă, stabilindu-se în capitală în 1914, şi şi-a achiziţionat o casă pe strada Melodiei (actualmente str. Radu Cristian la nr.1), în apropiere de Piaţa Rosetti, unde Mircea Eliade a locuit până târziu în adolescenţă.

După terminarea învăţământului primar la şcoala de pe strada Mântuleasa, Eliade devine elev al Colegiului Spiru Haret fiind coleg cu Arşavir Acterian, Haig Acterian, Petre Viforeanu, Constantin Noica şi Barbu Brezianu.

Devine interesat de ştiinţele naturii şi de chimie, ca şi de ocultism, şi a scris piese scurte pe subiecte entomologice. În ciuda tatălui său care era îngrijorat de faptul că-şi pune în pericol vederea şi aşa slabă, Eliade citeşte cu pasiune. Unul dintre autorii preferaţi este Honoré de Balzac. Eliade face cunoştinţă cu nuvelele lui Giovanni Papini şi cu studiile social-antropologice ale lui James George Frazer.

Interesul faţă de cei doi scriitori l-a dus la învăţarea limbilor italiană şi engleză; în particular începe să studieze persana şi ebraica. Este interesat de filosofie şi studiază lucrările lui Vasile Conta, Marcus Aurelius şi Epictet, citeşte lucrări de istorie şi în special pe Nicolae Iorga şi B.P Hasdeu. Prima sa opera a fost publicată în 1921 Inamicul viermelui de mătase urmată de Cum am găsit piatra filosofală.Patru ani mai târziu, Eliade încheie munca la volumul său de debut, volum autobiografic, Romanul Adolescentului Miop.

Eliade, gânditorul

Mircea Eliade avea o serioasă formaţie filozofică încă din România. După o pubertate dificilă de intens studiu solitar, începând din 1925 adolescentul este aproape unanim recunoscut ca "şef al generaţiei" sale. Încă de la vârsta de 14 ani, începuse să scrie articole de entomologie, care trădează o surprinzătoare imaginaţie, ceva mai târziu, primele romane. Romanul Gaudeamus, terminat în 1928, partea a doua din Romanul adolescentului miop, cuprinde informaţii autobiografice interesante despre prima întâlnire cu viitorul lui profesor de logică şi metafizică, Nae Ionescu, care avea să aibă o influenţă decisivă asupra carierei sale. Recunoscând talentul şi cunoştinţele lui Mircea Eliade, Nae Ionescu i-a dat o slujbă în redacţia ziarului Cuvântul. Deşi părerile posterităţii sunt împărţite, Nae Ionescu a avut meritul de necontestat de a fi sprijinit tinere talente ca Eliade sau Mihail Sebastian.



După moartea lui Eliade, acesta a fost atacat de Adriana Berger (cea care s-a ocupat de aranjarea hârtiilor din biblioteca lui Eliade incendiată pe 18 dec. 1985) cu acuzaţii de antisemitism, fără a aduce dovezi, prefigurând linia atacurilor repetate care au urmat. În România de după 1990 s-a început publicarea doar a unei părţi din cele patruzeci de volume de operă ştiinţifică şi literară, preferându-se reeditările, astfel că în douăzeci de ani nu s-a reuşit publicarea integrală a operei eliadeşti. Valorile spirituale promovate de Eliade au continuat să anime proiecte culturale şi după 1990, moment în care a (re)dobândit un statut de autor mitic, în sensul discuţiei în jurul unei opere neintegral publicată în România. Actualitatea scrierilor lui Eliade este probată de traducerea post-mortem a multora din scrierile sale (în spaniolă, italiană, portugheză etc.). În rândul tinerilor redescoperind libertatea religioasă, literatura fantastică şi fronda specifică tânărului Eliade s-a redeşteptat interesul pentru opera şi viaţa autorului.

Continuatorii

Evaluarea critică a posterităţii lui Eliade rămâne astfel importantă, tocmai datorită prestigiului şi imaginii culturale covârşitoare pe care un autor de factură enciclopedică, cu preocupări fascinante şi o biografie contradictorie continuă să o ofere. Congresul european de istorie a religiilor (Bucureşti, 20-23 Septembrie 2006) organizat de Asociaţia română de istorie a religiilor a dedicat o întreagă secţiune analizei operei lui Mircea Eliade.

Opere ştiinţifice

Yoga: Essai sur les origines de la mystique indienne (1936)

Cosmologie şi alchimie babiloniană (1937)

Comentarii la legenda meşterului Manole (1943)

Traité d'histoire des religions (1949)

Le Sacré et le Profane (1956)

Aspects du mythe (1963)

Le mythe de l'éternel retour (1969)

Le Chamanisme et les Techniques archaïques de l'extase (1974)

Opere literare

Maitreyi (1933)

Întoarcerea din rai (1934)

Huliganii (1935)

Domnişoara Christina (1936)

Nuntă în cer (1938)

Pe strada Mântuleasa (1968)

La ţigănci (1969)

Noapte de Sânziene (1971)

Bătrânul şi birocratul (1974)

Romanul adolescentului miop

Lucrările publicate în limba română

Romanul adolescentului miop, scris în 1927, publicat de Mircea Handoca abia în anul 1989, ediţie curentă, Humanitas, 2004

Gaudeamus, 1929 ediţie curentă, Humanitas, 2004

Isabel şi apele diavolului, 1929, ediţie curentă, Humanitas, 2003

Solilocvii, 1932

Maitreyi, 1933, roman indian

Oceanografie, 1934,

Întoarcerea din rai, 1934, ediţie curentă Humanitas, 2003

Lumina ce se stinge, 1934, ediţie curentă Humanitas, 2003

Alchimia asiatică, 1935 text integral în antologia Drumul spre centru, Univers, 1991

India, 1934, ediţie curentă Humanitas, 2003

Caietele maharajahului, 1934, ediţie curentă Humanitas, 2003

Huligani, 1935, ediţie curentă Humanitas, 2003

Şantier, Roman indirect, 1935, ediţie curentă Humanitas, 2003

Domnişoara Christina, 1936 ediţie curentă Humanitas, 2003

Cosmologie şi alchimie babiloniană, 1937 text integral în antologia Drumul spre centru, Univers, 1991

Şarpele, 1937

Fragmentarium, 1938

Nuntă în cer, 1938

Secretul doctorului Honigberger, 1940, ediţie curentă Humanitas, 2003

Nopţi la Serampore, 1940 ediţie curentă Humanitas, 2003

Mitul reintegrării, 1942

Salazar şi revoluţia în Portugalia, 1942

Jurnal portughez, scris în 1942, editat 2006

Insula lui Euthanasius, 1943, ediţie curentă Humanitas, 2003

Comentarii la Legenda Meşterului Manole, 1943 în antologia Drumul spre centru, Univers, 1991

Pe strada Mântuleasa, 1968, ediţie curentă Humanitas, 2004

Noaptea de Sânziene, 1971

În curte la Dionis, 1977, ediţie curentă Humanitas, 2004

Tinereţe fără tinereţe, Nouăsprezece trandafiri, 1980, ediţie curentă Humanitas, 2004

Lucrările publicate în limbi străine

Os Romenos, latinos do Oriente, 1943, Despre Români, latinii orientului, apare în limba portugheză

Yoga, 1936, apare simultan în limbile franceză şi română

Tehnici ale Yoga, 1948

Yoga. Nemurire şi libertate, 1954

Făurari şi alchimişti, 1956

Tratatul de istorie a religiilor, 1949, ed. a doua, 1966

Mitul eternei reîntoarceri, 1949

Şamanismul şi tehnicile extazului, 1951

Imagini şi simboluri, 1952

Naşteri şi renaşteri, 1958

Mefistofel şi androginul, 1962

De la Zalmoxis la Genghis Han, 1970

Mituri, vise, mistere, 1957

Istoria credinţelor şi ideilor religioase, 1976-1983

Briser le toit de la maison, 1986

The Quest ( titlul versiunii în limba franceză este La Nostalgie des Origines), 1969

Sacrul şi profanul(1956)

Opere memorialistice

Jurnal, două volume (versiunea în limba română a fost restabilită de Mircea Handoca pornind direct de la manuscris)

Memorii, două volume, 1991 (autobiografia sa)

Jurnal portughez şi alte scrieri, Humanitas, 2006

Încercarea labirintului, ed. I, Dacia, 2000, ed. a II-a, Humanitas, 2006

No comments: