Mariana Nicolesco, născută Mariana Nicolescu, (n. 1948, Găujani, judeţul Giurgiu) este o soprană română.
Soprana Mariana Nicolesco a cântat pe renumite scene ale lumii, începând cu Teatrul Scala din Milano, unde a debutat în premiera mondială a operei La Vera Storia de Luciano Berio. Ulterior va apare în numeroase noi puneri în scenă, recitaluri şi concerte, atât la Milano cât şi la München, Viena, Paris, Chicago, Hamburg, San Francisco, Barcelona, Roma, Dresda, Tokyo, Berlin, la Festivalul de la Salzburg şi la Rossini Opera Festival de la Pesaro.
Mariana Nicolescu a strălucit în spectacole semnate de Giorgio Strehler, Patrice Chéreau, Luca Ronconi, Jean-Pierre Ponnelle, Franco Zeffirelli, Pier Luigi Pizzi, Jonathan Miller, sub bagheta lui Carlo Maria Giulini, Wolfgang Sawallisch, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Lorin Maazel, Peter Maag, Filippo Patané, Alberto Zedda, Colin Davis, şi a cucerit publicul marilor săli de concert, Carnegie Hall din New York, Royal Festival Hall la Londra, Accademia Santa Cecilia de la Roma, Concertgebouw din Amsterdam, Musikverein la Viena, Marea Sală a Conservatorului din Moscova.
Soprana Mariana Nicolesco e aclamată pe cele mai renumite scene ale lumii, începând cu Teatrul alla Scala din Milano, unde a debutat în premiera mondială a operei La Vera Storia de Luciano Berio, unde apare apoi în numeroase noi puneri în scenă, recitaluri şi concerte, ca şi la Metropolitan Opera din New York, la München, Viena, Paris, Chicago, Hamburg, San Francisco, Barcelona, Roma, Dresda, Tokio, Berlin, la Festivalul de la Salzburg şi la Rossini Opera Festival de la Pesaro. Ea străluceşte în spectacole semnate de Giorgio Strehler, Patrice Chéreau, Luca Ronconi, Jean-Pierre Ponnelle, Franco Zeffirelli, Pier Luigi Pizzi, Jonathan Miller, sub bagheta lui Carlo Maria Giulini, Wolfgang Sawallisch, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Lorin Maazel, Peter Maag, Filippo Patané, Alberto Zedda, Colin Davis, şi cucereşte publicul marilor săli de concert, Carnegie Hall din New York, Royal Festival Hall la Londra, Accademia Santa Cecilia de la Roma, Concertgebouw din Amsterdam, Musikverein la Viena, Marea Sală a Conservatorului din Moscova. Personalitate ieşită din comun, Mariana Nicolesco a captivat dintotdeauna publicul de pretutindeni, de la prima sa apariţie în rolul Violettei din La Traviata dirijată de Thomas Schippers şi pusă în scenă de Gian Carlo Menotti la Florenţa. Ea avea să interpreteze acest rol de peste două sute de ori. Alte culmi ale repertoriului său verdian sunt Leonora în Il Trovatore, Desdemona în Otello, Amelia în Simon Boccanegra, operă înregistrată de asemenea pe CD. Principalele sale roluri mozartiene sunt Donna Elvira în Don Giovanni, cu Sawallisch la München şi cu Muti la Scala, Cinna în Lucio Silla în regia lui Chéreau tot la Scala, Vitellia în La Clemenza di Tito cu Maag, Elettra în Idomeneo cu Ozawa la Tokyo şi Salzburg. La Teatrul alla Scala, Mariana Nicolesco a participat deopotrivă la renaşterea repertoriului baroc, cu L'Orfeo de Luigi Rossi şi Fetonte de Niccolò Jommelli, în regia lui Luca Ronconi, impunându-se în belcanto ca soprană drammatico d'agilità, cu interpretarea operei Beatrice di Tenda de Bellini la Teatrul La Fenice din Veneţia. Înregistrarea pe CD a acestei opere este considerată o piatră de hotar în discografia belliniană, alături de Maria di Rohan de Donizetti, de asemenea înregistrată pe CD, Elizabeta I în Roberto Devereux, Anna Bolena, Maria Stuarda de acelaşi compozitor, şi de recitalurile sale la Teatrul alla Scala, Carnegie Hall sau Marea Sală a Conservatorului din Moscova. Mariana Nicolesco a interpretat în premieră mondială şi înregistrat pe CD cantatele Gli Amori di Teolinda de Meyerbeer, precum şi Alyssa şi Alcyone de Ravel. Ea a înregistrat de asemenea pe CD Le Nozze di Figaro de Mozart şi La Rondine de Puccini. La invitaţia Papei Ioan Paul al II-lea, Mariana Nicolesco a cântat în primul Concert de Crăciun în Vatican, transmis în Mondovisione, vechile colinde româneşti ascultate de un miliard de oameni. Ea a interpretat în premieră mondială, sub bagheta lui Lorin Maazel, Seven Gates of Jerusalem, capodopera lui Krzysztof Penderecki dedicată celor 3000 de ani ai Oraşului Sfânt, partea sopranei fiind compusă pentru vocea sa. Mariana Nicolesco a terminat Şcoala de Muzică din Braşov cu Concertul pentru vioară de Bruch, s-a înscris la Conservatorul din Cluj şi a dobândit prin concurs o bursă de studii la Conservatorul Santa Cecilia de la Roma, unde studiază canto cu Jolanda Magnoni, lucrând apoi cu Rodolfo Celletti şi cu Elisabeth Schwarzkopf. Câştigă Concursul Internaţional Voci Rossiniane organizat la Milano de Radioteleviziunea Italiană RAI, începând o remarcabilă carieră internaţională. Mariana Nicolesco apare în 1991 pentru prima dată în faţa publicului din ţara natală, la Ateneul Român din Bucureşti, şi oferă ulterior, în fiecare an, Concerte Extraordinare cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii George Enescu, între altele celebrând în 1993 cei 125 de ani şi în 1998 cei 130 de ani ai acesteia. Revenind în România, Mariana Nicolesco şi-a pus toate eforturile în slujba tinerilor artişti de mare talent. Peste zece mii de persoane o întâmpină la Brăila la fiecare dintre concertele sale menite să susţină Concursul Internaţional de Canto Hariclea Darclée pe care l-a creat, al cărui suflet este, şi care onorează memoria primei interprete a operei Tosca de Puccini, născută în oraşul de la Dunărea de Jos. În anii dintre o ediţie şi alta a Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée, Mariana Nicolesco oferă laureaţilor competiţiei Cursuri de Măiestrie Artistică, Master Classes. Preşedinta Fundaţiei Darclée şi a Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée, la care au luat parte până acum peste 1500 de tineri artişti din România şi alte 45 de ţări din 5 continente, pe care l-a situat de la bun început la nivelul celor mai importante manifestări de acest gen din lume, ea a izbutit să facă în aşa fel ca publicul său, entuziast şi numeros, să fie nelipsit în prezent şi de la concertele tinerilor artişti, cărora nu ezită să li se alăture, şi care au strălucit în reprezentaţiile dedicate muzicii lui Mozart, Rossini, Donizetti, Verdi sau Puccini. Mariana Nicolesco a creat la New York The Romanian Atheneum International Foundation şi la Bucureşti Fundaţia Internaţională Ateneul Român. Aceste organizaţii non-profit sunt menite să sprijine perpetuarea vechilor tradiţii culturale ale ţării şi au participat la restaurarea Ateneului Român, construit în 1888. Fundaţiile au contribuit la restaurarea orgii Ateneului, cu piese comandate la Ludwigsburg fabricantului acesteia, şi au donat un mare pian de concert Steinway. O selecţie a înregistrărilor live din concertele şi recitalurile susţinute în ultimii zece ani în ţara natală a fost publicată într-un album de 3 CD-uri şi în video-casetă, sub titlul Mariana Nicolesco în România. Mariana Nicolesco obţine primul titlu ştiinţific de Doctor în Artă din România, cu o teză despre Belcanto. Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică din Cluj, Profesor Honoris Causa al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Profesor Universitar şi Doctor Honoris Causa al Universităţii Transilvania din Braşov, membru în Comitetul de Onoare al Fundaţiei Internaţionale Yehudi Menuhin, Mariana Nicolesco este, de asemenea, Membră de Onoare a Academiei Române. Cetăţean de Onoare al Bucureştiului, Clujului, Brăilei şi Braşovului. A fost distinsă cu titlul de Mare Ofiţer al Ordinului Naţional Steaua României. Guvernul Franţei i-a acordat titlul de Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor. A primit Medalia UNESCO pentru Merite Artistice. Comandor al Ordinului Steaua Solidarităţii Italiene. Mariana Nicolesco a organizat în 2003 la Braşov Primul Festival şi Concurs Naţional de Interpretare a Liedului Românesc, precum şi Gran Gala UNESCO-UNICEF România la Veneţia, care a fost salutată de presa italiană cu titluri ca Splendorile României. Ea a fost desemnată de revista Capital Numărul Unu în topul femeilor de succes din România. La împlinirea a 150 de ani de la premiera absolută a operei La Traviata de Verdi este sărbătorită în America drept o mare interpretă a rolului Violettei Valéry, împreună cu Virginia Zeani. Cu acea ocazie prezintă un spectacol cu opera verdiană în interpretarea tinerilor artişti români laureaţi ai Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée. Un studiu publicat recent arată că, în lunga istorie a Teatrului alla Scala din Milano, Mariana Nicolesco este soprana care a apărut în cele mai multe premiere absolute. Mariana Nicolesco a fost proclamată la Berlin Muzicianul Anului pentru performanţele sale excepţionale în arta cântului şi pentru tot ceea ce face în favoarea tinerei generaţii: O mare voce pentru renaşterea culturii. În anul 2005, cu prilejul comemorării a 50 de ani de la trecerea în eternitate a marelui compozitor român George Enescu, prezintă în premieră mondială integrala liedurilor sale, în interpretarea laureaţilor Concursului Naţional al Liedului Românesc pe care l-a creat la Braşov. Ca urmare a succesului obţinut, Mariana Nicolesco şi tinerii săi prieteni au fost invitaţi să prezinte aceste capodopere în Concerte Extraordinare la Expoziţia Universală de la Aichi în Japonia, apoi la Nagoya, Tokio, la Praga, Paris, Roma şi New York. Ecouri excepţionale n-au întârziat să apară în presa muzicală internaţională, de la Orpheus din Berlin la Amadeus de la Milano. În acelaşi an primeşte titlul de Artist UNESCO pentru Pace, constituind în prezent Catedra UNESCO dedicată Patrimoniului Vocal Mondial. Membră a Juriului Concursului Internaţional Schubert şi Modernitatea organizat de Universitatea de Muzică şi Arte din Graz, Austria. În cadrul Anului Internaţional Mozart, invitată în 2006 de Opera şi de Conservatorul din Lausanne, Mariana Nicolesco oferă o serie de Cursuri de Măiestrie Artistică, Master Classes, unor studenţi şi tineri artişti din Elveţia, Italia, Franţa, Argentina, Anglia şi România. Primeşte la Palermo Medalia Siciliei cu prilejul intrării României în Uniunea Europeană, în ianuarie 2007, prezentând în Chiesa del Gesù un concert la care a invitat mai multe remarcabile talente din ţara natală. Este invitată să inaugureze Academia Internaţională de Canto pe care o conduce în cadrul Universităţii din Cardiff, susţinând o serie de Master Classes. Apare pe coperta ediţiei noiembrie-decembrie 2007 a revistei Orpheus din Berlin care titrează: «Mariana Nicolesco – Europa cântă cu noi» şi dedică un amplu articol Festivalului şi Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée.» 28 noiembrie 2007 : Concert – Master Class Mariana Nicolesco cu laureaţii Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée în Sala Thalia în cadrul programului Sibiu – Capitală Culturală Europeană. Cu această ocazie Mariana Nicolesco primeşte din mâinile Preşedintelui Forumului Cultural European prestigiosul Premiu Special Kultur Preis Europa: “O mare voce a timpului nostru Mariana Nicolesco primeşte Medalia Europei pentru performanţele sale artistice, pentru calitatea sa de mentor şi formator al tinerei generaţii şi pentru rolul excepţional, încununat de succes, pe care-l asumă în relaţia României cu Europa şi a Europei cu România”. Februarie 2008: P.F. Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, i-a remis Marianei Nicolesco Diploma de Onoare a Fundaţiei Internaţionale Omenia, “pentru crearea în România a unei şcoli de canto de cel mai înalt nivel european, pentru actele sale umanitare, pentru promovarea toleranţei şi reconcilierii.” Evenimentul a avut loc în cadrul unui Concert Extraordinar la Ateneul Român din Bucureşti susţinut de Mariana Nicolesco şi laureaţii Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée. Martie-mai 2009: la Opera Naţională din Bucureşti are loc premiera absolută pentru România a operei Parisina d’Este de Gaetano Donizetti, reprezentaţie coordonată de Mariana Nicolesco şi primită în triumf, ca şi în Salonul de Muzică al Castelului Peleş din Sinaia şi din nou la Bucureşti. Toţi tinerii artişti s-au dovedit remarcabili, începând cu interpreta rolului titular, soprana Aurelia Florian, laureată a Marelui Premiu Darclée.
Alte roluri
Principalele sale roluri mozartiene sunt Donna Elvira în Don Giovanni, cu Sawallisch la München şi cu Muti la Scala, Cinna în Lucio Silla în regia lui Chéreau tot la Scala, Vitellia în La Clemenza di Tito cu Maag, Elettra în Idomeneo cu Ozawa la Tokyo şi Salzburg.
La Teatrul alla Scala, Mariana Nicolesco a participat deopotrivă la renaşterea repertoriului baroc, cu L'Orfeo de Luigi Rossi şi Fetonte de Niccolò Jommelli, în regia lui Luca Ronconi, impunându-se în belcanto ca soprană drammatico d'agilità, cu interpretarea operei Beatrice di Tenda de Bellini la Teatrul La Fenice din Veneţia. înregistrarea pe CD a acestei opere este considerată o piatră de hotar în discografia bellinianî, alîturi de Maria di Rohan de Donizetti, de asemenea înregistrată pe CD, Elizabeta I în Roberto Devereux, Anna Bolena, Maria Stuarda de acelaşi compozitor, şi de recitalurile sale la Teatrul alla Scala, Carnegie Hall sau Marea Sală a Conservatorului din Moscova.
Mariana Nicolesco a interpretat în premieră mondială şi înregistrat pe CD cantatele Gli Amori di Teolinda de Meyerbeer, precum şi Alyssa şi Alcyone de Ravel. Ea a înregistrat de asemenea pe CD Le Nozze di Figaro de Mozart şi La Rondine de Puccini.
La invitaţia Papei Ioan Paul al II-lea, Mariana Nicolesco a cântat în primul Concert de Crăciun în Vatican, transmis în Mondovisione, vechile colinde româneşti ascultate de un miliard de oameni.
Ea a interpretat în premieră mondială, sub bagheta lui Lorin Maazel, Seven Gates of Jerusalem, capodopera lui Krzysztof Penderecki dedicată celor 3000 de ani ai Oraşului Sfânt, partea sopranei fiind compusă pentru vocea sa.
Mariana Nicolesco a terminat Şcoala de Muzică din Braşov cu Concertul pentru vioară de Bruch, s-a înscris la Conservatorul din Cluj şi a dobândit o bursă de studii la Conservatorul Santa Cecilia de la Roma, unde studiază canto cu Jolanda Magnoni, lucrând apoi cu Rodolfo Celletti şi cu Elisabeth Schwarzkopf. Câştigă Concursul Internaţional Voci Rossiniane organizat la Milano de Radioteleviziunea Italiană RAI, începând o remarcabilă carieră internaţională.
Mariana Nicolesco apare în 1991 pentru prima dată în faţa publicului din ţara natală, la Ateneul Român din Bucureşti, şi oferă ulterior, în fiecare an, Concerte Extraordinare cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii George Enescu, între altele celebrând în 1993 cei 125 de ani şi în 1998 cei 130 de ani ai acesteia.
Câteva aprecieri din ţară şi din străinătate O divă autentică, aclamată la Milano, la München, sau la Salzburg. O voce maleabilă, flamboaiantă, o frazare perfectă, un legato somptuos, o prezenţă scenică incandescentă. L’Express / Paris
Cântul ei dramatic a extaziat publicul. Asahi Shimbun / Tokyo
Divina Mariana Nicolesco. Corriere della Sera / Milano
Mariana Nicolesco a provocat un adevărat cutremur la Scala cu argintul viu al acelui surprinzător Mi tradì. The Independent / Londra
O mare voce, o măiestrie supremă. Süddeutsche Zeitung / München
Cu greu şi-ar putea cineva aminti să fi asistat la Balshoi Teatr sau la Marea Sală a Conservatorului la o astfel de perfectă, desăvârşită împlinire, ca acest concert al Marianei Nicolesco, Belcanto Gala, susţinut cu Orchestra Naţională a Rusiei. Vecernii Club / Moscova
O adevărată revelaţie. Sunt rarisime azi sopranele care posedă o măiestrie atât de desăvârşită. Il Gazzettino / Veneţia
Nici un alt artist liric n-a creat un eveniment comparabil cu debutul Marianei Nicolesco la New York. Nici unul n-a avut un astfel de impact. Vocea ei a răsunat cu o extraordinară expresivitate, revelând semnificaţii şi trăiri pe care nimeni nu le-ar fi crezut posibile. The New York Post / New York
O Divă excepţională numită Mariana Nicolesco. Il Mundo Diario / Barcelona
Mariana Nicolesco dă acestui rol (Beatrice di Tenda) o dimensiune inimaginabilă, ce ne taie pur şi simplu respiraţia, ne uluieşte şi ne umple sufletul de bucurie. Nu există azi soprană care să se poată compara cu Mariana Nicolesco. Ce cânt desăvârşit, cu adevărat dramatic, ce virtuozitate, ce linie muzicală! Bravo pentru această nouă şi sclipitoare înregistrare belcantistică! Orpheus / Berlin
Mariana Nicolesco, Regina della Scala. La Notte / Milano
Mariana Nicolesco, voce de star şi prezenţă de star. Le Point / Paris
Creaţia ei în rolul Violettei din La Traviata este superbă. Una dintre cele mai extraordinare apariţii din câte ne putem aduce aminte. The New York Times / New York
Mariana Nicolesco remarcabilă în recitative, strălucită în arii. Die Bühne / Viena
Vibrant, formidabil de bine cântat de Mariana Nicolesco. The Guardian / Londra
Mariana Nicolesco, noua stea a belcantoului, triumfă la Scala şi cucereşte Parisul. Paris Match / Paris
Mariana Nicolesco a devenit din prima clipă favorita iubitorilor de operă din New York. O mare voce cu un timbru cald, cu o personalitate distinctă, pură, cu acel vibrato ce-i asigură un vast registru de expresie. Controlul perfect al forţelor vocale permite sunetului să planeze cu o neobişnuită uşurinţă şi siguranţă. The New York Times / New York O mare Traviata. Il Noticiero Universal / Barcelona Una dintre cele mai frumoase voci ale timpului nostru. L’Evènement du Jeudi / Paris
Mariana Nicolesco a cântat cu un astfel de impact tragic încât până şi alţi artişti în scenă, odată cu o parte din public, erau mişcaţi până la lacrimi. The Boston Herald / Boston
Mariana Nicolesco, superbă voce de soprană lirico-spinto cu acute strălucitoare; fiecare sunet e în control ferm, ca şi întreaga linie de canto. Chicago Tribune / Chicago
Mariana Nicolesco, extraordinară soprană drammatico d’agilità, cu mari calităţi de actriţă, pe care publicul Teatrului alla Scala o cunoaşte de ani şi ani, a dat personajului o forţă şi o autenticitate superbe, meritând din plin ovaţiile primite după fiecare arie şi la sfârşitul spectacolului. Gente / Milano
Senzaţia anului trecut a fost Mariana Nicolesco. După premiera de ieri seară apare limpede că senzaţia acestui an e tot Mariana Nicolesco. Temperament fascinant, născută pentru scenă, de o frumuseţe ce-i serveşte talentul, ea este exact genul de artistă capabilă să declanşeze pasiuni, dacă nu chiar adevărate bătălii în rândul iubitorilor de operă. Eventualele ei slăbiciuni vor fi întotdeauna considerate mai interesante decât virtuţile altor soprane. The New York Post / New York Mariana Nicolesco, o voce plină, cu o emisie naturală şi cu un timbru de o evidentă eleganţă tragică. San Francisco Chronicle / San Francisco
Cea mai ataşantă voce era aceea a sopranei românce Mariana Nicolesco, voce dramatică, admirabil modulată, condusă cu o mare măiestrie. The Cleveland Press / Cleveland
Interpretarea marii dive românce Mariana Nicolesco a fost o adevărată lecţie de canto. ABC / Barcelona
Instrumentul vocal de o excepţională siguranţă al Marianei Nicolesco demonstrează, cu măiestria ei, de la un cap la altul al operei, o virtuozitate de neimaginat. Das Opernglas / Hamburg
Populara arie a Gildei îi oferă Marianei Nicolesco oportunitatea de a ne arăta cum melodii degradate prin uzură, decăzute, pot fi readuse la prospeţimea iniţială şi la o sublimă virtuozitate de o voce superb antrenată, printr-o concepţie nouă şi o trăire de o intensă spiritualitate. Fără îndoială, vocea Marianei Nicolesco este cea mai frumoasă voce care a cântat vreodată la O’Keefe Center. Toronto Sun / Toronto
Recitalul Marianei Nicolesco la Scala: un triumf senzaţional. Orpheus / Berlin
Prima Donna Assoluta. Opera Quarterly / New York
Fapt mai curând unic decât rar pentru o operă modernă, Mariana Nicolesco a fost aplaudată la scenă deschisă la Teatrul alla Scala din Milano. La Stampa / Torino
Diva Divină. Vanity Fair / New York
Sorin Bottez, Ambasador al României Din nimic, Doamna Mariana Nicolesco a creat un fenomen care, nu mă sfiesc a spune, este cea mai prestigioasă ctitorie artistică a României de după revoluţia din decembrie 1989.
Josef Hussek, Directorul Festivalului de la Salzburg Nu cunosc nici un alt concurs de canto care să se plaseze în toate momentele şi manifestările sale la un nivel atât de înalt ca acela dedicat memoriei Haricleei Darclée. Această manifestare, creată de Mariana Nicolesco, e mai mult decât un concurs de canto obişnuit, este totdeodată competiţie, master class şi adevărat festival al muzicii. Iată ce o face incomparabilă şi unică.
Alberto Triola, Teatro alla Scala, Milano Seria de iniţiative artistice, muzicale şi culturale promovate timp de două săptămâni de Mariana Nicolesco a fost pur şi simplu entuziasmantă. Concursul Darclée, - cum nu se poate mai antrenant, triumfal. M-am întors întărit; există, aşadar, în lumea muzicii posibilitatea de a se lucra cu pasiune, devotament, dragoste pentru teatru, pentru tineri, pentru voce!
Radu Gabrea, Regizor Ceea ce a realizat Fundaţia Darclée şi sufletul ei, Mariana Nicolesco, va intra în istoria culturii şi artei române. Totul a fost extraordinar! O minune fără echivalent în lumea noastră de azi.
Marco Balderi, Dirijor, Florenţa, membru al Juriului Internaţional Patru sunt azi în lume marile concursuri internaţionale de canto: Belvedere la Viena, Maria Callas la Atena, Luciano Pavarotti la Filadelfia şi Hariclea Darclée la Brăila. Nici unul nu se poate compara cu ce a creat Mariana Nicloesco în acest încântător oraş.
René Seghers, Muzicolog, Amsterdam, autorul unui volum fundamental, în pregătire, despre Hariclea Darclée Mariana, continuă ca şi până acum această lucrare absolut unică!
Clauspeter Koscielny, Editorul revistei Orpheus, Berlin Nu există vreun alt caz în care o Regină a cântului, cum este Mariana Nicolesco, să dorească şi să reuşească să transfere cu atâta dăruire unor tineri artişti măiestria interpretării şi capacitatea de-a exprima trăirile personajelor la un nivel atât de ridicat.
Stephan Poen, Medic foniatru, cercetător în muzicologie, Ierusalim S-a încheiat în magistral triumf o nouă ediţie a Festivalului şi Concursului Internaţional de Canto Hariclea Darclée, grandioasă lecţie de omenie şi de artă ce instituie o binefăcătoare influenţă a unor repere artistice de importanţa Haricleei Darclée şi a Marianei Nicolesco.
Lorenzo Fratini, Dirijor de cor, Florenţa Adevăratele şcoli de canto sunt din ce în ce mai rare în lume. Mariana Nicolesco perpetuează într-un mod cu adevărat miraculos marile tradiţii ale artei lirice, ale cântului.
Mihai Cosma, Critic muzical Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc, create de soprana Mariana Nicolesco, unele dintre cele mai spectaculoase manifestări dedicate creaţiei autohtone, s-au impus drept o reuniune artistică de maxim interes, variată, complexă şi aureolată de colaborarea cu unii dintre cei mai reputaţi compozitori şi muzicologi.
Carmen Petra-Basacopol, Compozitor Nu mi-ar fi venit să cred vreodată că voi asista la o competiţie şi la recitaluri de lied de o asemenea excepţională ţinută.
Î.P.S. Daniel, Patriarhul României Mariana Nicolesco este o binecuvântare a Domnului pentru naţiunea română.
Traian Băsescu, Preşedintele României Graţie personalităţii extraordinare a sopranei Mariana Nicolesco, renumelui său internaţional şi generozităţii sale profesionale şi umane, Brăila aduce, prin prezenţa numelor sonore ale artei interpretative şi prin înalta ţinută a tinerilor participanţi la Concursul de Canto, un omagiu vibrant maestrei artei lirice Hariclea Darclée. Sunt bucuros că în primul an al României ca stat membru al Uniunii Europene, alături de programul Sibiu - capitală culturală europeană şi de Festivalul şi Concursul Internaţional George Enescu, Brăila celebrează prin Concursul de Canto Hariclea Darclée dimensiunea europeană a culturii noastre.
Dieter Topp, Preşedintele Forumului Cultural European, îi conferă Marianei Nicolesco “o mare voce a timpului nostru”, distincţia Kultur Preis Europa - Medalia Europei “pentru meritele sale artistice, pentru calitatea sa de mentor al tinerei generaţii şi pentru contribuţia sa la aducerea României în Europa şi a Europei în România“, distincţie pe care au primit-o în trecut personalităţi de rangul fostului Preşedinte al Germaniei, Johannes Rau. .
Victor Roncea, în ziarul Ziua, publică pe o întreagă pagină articolul Mariana Nicolesco, Ambasadoarea Culturii Române
Andrei Pleşu, filosof şi eseist, scrie în Dilema Veche: “Mariana Nicolesco a revenit pe scenele româneşti în 1991, după ce toată presa lumii o declarase, în repetate rânduri, Prima Donna Assoluta, Regina della Scala, Signora del Belcanto, Divina, “un monument al belcanto-ului”, etc. La câte laude extaziate a căpătat de-a lungul anilor, ar fi trebuit să se smintească şi să se preschimbe în statuie (...). Împlinită artisticeşte şi omeneşte, nu mai avea nimic de adăugat unei cariere strălucite şi unei biografii compacte. Dar ceea ce at fi putut fi o (simplă?) apoteoză a devenit un nou act fondator. Mariana Nicolesco a inaugurat în 1995 Concursul Darclée (...). Ceea ce nu pot face instituţiile, şcolile, statul, face un singur om, mobilizând, e drept, resurse personale ieşite din comun: resurse de talent, de mărinimie, de prestigiu, de credibilitate, greu de găsit pe “piaţa” curentă. Aceasta este soluţia Mariana Nicolesco. În România există - încă - “voci” literare, filosofice, teologice, matematice, pe care nu le aude nimeni. Ceea ce lipseşte, pentru fiecare domeniu în parte, este vectorul Mariana Nicolesco.”
Mariana Nicolesco a creat la New York The Romanian Atheneum International Foundation şi la Bucureşti Fundaţia Internaţională Ateneul Român. Aceste organizaţii non-profit sunt menite să sprijine perpetuarea vechilor tradiţii culturale ale ţării şi au participat la restaurarea Ateneului Român, construit în 1888. Fundaţiile au contribuit la restaurarea orgii Ateneului, cu piese comandate la Ludwigsburg fabricantului acesteia, şi au donat un mare pian de concert Steinway.
Distincţii
Mariana Nicolesco obţine titlul ştiinţific de Doctor în Artă din România, cu o teză despre Belcanto.
Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică din Cluj, Profesor Honoris Causa al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Profesor Universitar şi Doctor Honoris Causa al Universităţii Transilvania din Braşov, membru în Comitetul de Onoare al Fundaţiei Internaţionale Yehudi Menuhin.
Mariana Nicolesco este, de asemenea, Membră de Onoare a Academiei Române.
Cetăţean de Onoare al Bucureştiului, Clujului, Brăilei şi Braşovului.
A fost distinsă cu gradul de Mare Ofiţer, iar din 1 decembrie 2008 detine Ordinului Naţional Steaua României în grad de Mare Cruce.
Guvernul Franţei i-a acordat titlul de Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor.
A primit Medalia UNESCO pentru Merite Artistice.
Comandor al Ordinului Steaua Solidarităţii Italiene.
Mariana Nicolesco a organizat în 2003 la Braşov Festivalul şi Concursul Naţional de Interpretare a Liedului Românesc. Ea a fost desemnată de revista Capital (revistă) Numărul Unu în topul femeilor de succes din România.
Muzicianul anului la Berlin
Mariana Nicolesco a fost proclamată la Berlin Muzicianul Anului pentru performanţele sale excepţionale în arta cântului şi pentru tot ceea ce face în favoarea tinerei generaţii: O mare voce pentru renaşterea culturii.
În anul 2005, cu prilejul comemorării a 50 de ani de la trecerea în eternitate a marelui compozitor român George Enescu, prezintă în premieră mondială integrala liedurilor sale, în interpretarea laureaţilor Concursului Naţional al Liedului Românesc pe care l-a creat la Braşov. Ca urmare a succesului obţinut, Mariana Nicolesco şi tinerii săi prieteni au fost invitaţi să prezinte aceste capodopere în Concerte Extraordinare la Expoziţia Universală de la Aichi în Japonia, apoi la Nagoya, Tokio, la Praga, Paris, Roma şi New York.
În acelaşi an primeşte titlul de Artist UNESCO pentru Pace, constituind în prezent Catedra UNESCO dedicată Patrimoniului Vocal Mondial.
Mariana Nicolesco - Artist UNESCO pentru Pace
Ovaţionată pe trei continente
La 21 noiembrie 2005, în cadrul unei ceremonii speciale la Palatul UNESCO din Paris şi în prezenţa Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, Directorul General Koïchiro Matsuura i-a decernat marii soprane Mariana Nicolesco înaltul titlu de Artist UNESCO pentru Pace drept recunoaştere a meritelor sale artistice, a angajamentului său în favoarea patrimoniului vocal mondial şi a dialogului între culturi, ca şi pentru contribuţia sa la promovarea idealurilor Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură.
În 2005 Prof.Univ.Dr. Mariana Nicolesco, Şef al Catedrei de Canto a Facultăţii de Muzică a Universităţii Transilvania Braşov, a onorat Anul Internaţional George Enescu proclamat de UNESCO, cu o remarcabilă iniţiativă. În Recitalurile sale la Teatro alla Scala de la Milano, la Carnegie Hall din New York ori Marea Sală a Conservatorului din Moscova, bisul cu liedul enescian Languir me fais ridicase de fiecare dată sala în picioare. Mariana Nicolesco a întreprins aşadar o îndelungă cercetare pentru a reuni totalitatea liedurilor lui Enescu, dintre care multe erau uitate sau pierdute, organizând un simpozion naţional dedicat acestor creaţii enesciene, şi prezentându-le apoi în premieră mondială la Braşov unde, în 2003 a creat împreună cu Facultatea de Muzică şi Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România Festivalul şi Concursul Naţional de Interpretare a Liedului Românesc.
Urmare a marelui succes al evenimentului, Mariana Nicolesco şi tinerii interpreţi români, printre care soprana Mihaela Maxim şi mezzosoprana Iulia Merca, laureate ale Premiului I al Concursului Na\ional al Liedului Românesc şi ale Marelui Premiu Darclée, ca şi sopranele Marta Sandu, Oana Severin, tenorul Tiberius Simu, baritonii Bogdan Mihai şi Florin Estefan, laureaţi de asemenea ai celor două competiţii, împreună cu maeştrii acompaniatori Luminiţa Berariu şi Alexandru Petrovici, au fost invitaţi să prezinte liedurile lui George Enescu pe trei continente. Ei au fost aplaudaţi la Expoziţia Universală de la Aichi, în Japonia, la Nagoya şi la Tokio, apoi la Praga şi la Roma, unde Mariana Nicolesco a studiat arta cântului la Conservatorul Santa Cecilia, şi unde aceste creaţii erau prezentate de asemenea pentru prima dată.
Seria Recitalurilor enesciene a continuat în două mari centre muzicale intim legate de viaţa şi de opera marelui compozitor român: la Palatul de Béhague din Paris, monument istoric al Franţei, în prezenţa a 60 de ambasadori ai ţărilor francofone, şi la New York, în prezenţa Directorului General Adjunct al Organizaţiei Naţiunilor Unite.
2005 Mariana Nicolescu - "Ultima Divă"
Anul 2005 nu s-a încheiat pentru Mariana Nicolesco cu marea călătorie planetară pe acordurile liedurilor enesciene. La Berlin, prestigioasa revistă de operă Orpheus îi consacră splendida copertă cu titlul Mariana Nicolesco - Ultima Divă, precum şi un articol superlativ, pe mai multe pagini, închinat rolului său în destinul tinerei generaţii de artişti lirici din România şi din alte ţări ale lumii.
2006 Anul Mozart
În februarie 2006, la Universitatea din Graz, marea soprană ia parte la lucrările Juriului Concursului Internaţional Schubert şi Modernitatea. Iar în martie, în cadrul Anului Internaţional Mozart, a fost invitată în Elveţia, unde a oferit o serie de Master Classes la Opera şi la Conservatorul din Lausanne.
No comments:
Post a Comment